Hurá, konečně zima skončila a přichází na řadu zase na kolo! Dnes se vám pokusím popsat pár bodů, které by, jste měli udělat před první vyjížďkou na kole po dlouhém zimním spánku.
Před první vyjížďkou na kole je důležité zkontrolovat stav vašeho bicyklu.
Návod na základní údržbu se Vám dnes pokusím nastínit, jedná se o pár jednoduchých kroků, které zvládne každý.
Potřeba kontroly a údržby je obdobná jako např. u vašeho auta i zde platí jedno nepsané pravidlo a to, že „pokud bude údržba častější a kvalitnější tím lepší dosáhnete funkčnosti a trvanlivosti částí kola“. A nyní se již podíváme na konkrétní servisní úkony, jenž nejsou nikterak složité a jejich pravidelné provádění doporučují odborníci.
Mazání řetězu
U mazání řetězu je důležitá pravidelnost, samozřejmě že nemusíte před každou vyjížďkou řetěz namazat ale je dobré řetěz pravidelně kontrolovat zdali je namazaný, popřípadě zdali není „vytahaný“. Pravidelnost mazaní řetězu, určuje vždy terén, ve kterém jezdíte, např. pokud máte rádi blátivé lesní cesty, budete muset mazat řetěz častěji, nežli třeba někdo kdo jezdí jen po čistých cyklostezkách.
Obecné pravidlo o mazaní řetězu také říká, že nejvhodnější interval mazaní řetězu je cca. po 100 ujetých kilometrech.
Postup při mazání řetězu je jednoduchý, za prvé je důležité řetěz důkladně vyčistit od všech nečistot a to ještě před samotným mazáním. Za druhé nanášíme jen přiměřené množství maziva zejména na čepy řetězu. Za třetí dbejte na to, aby se olej nedostal na žádné další části kola, neboť by mohl způsobit nefunkčnost např. brzd.
Seřízení přehazovačky
Nyní se podíváme na trochu složitější věc a tím je kontrola správné funkčnosti přehazovačky. U této části kola se kontroluje zejména patka přehazovačky, neboli malá součástka, která spojuje přehazovačku s rámem kola.
Nejčastěji bývá poškozena nesprávným parkováním kola, např. opřením kola právě o tuto patku. Závady, jenž se mohou, projevit na přehazovačce mají charakter úplné nebo částečné nefunkčnosti v řazení převodů. Pokud, zjistíte nefunkčnost přehazovačky, obraťte se na servis, neboť jen odborník dokáže přehazovačku nastavit tak aby fungovala jak má.
JAK VYBRAT SPRÁVNOU VELIKOST ELEKTROKOLA
Jak vybrat správnou velikost elektrokola? Velikost elektrokola je důležitá pro Váš komfort a pohodlí při jízdě. Správná velikost a posed na kole má velký význam pro Váš výkon.
Přečtěte si celý článek o výběru elektrokola.
Kontrola a výměna duše
Pojďme se podívat na jednu z nejvíce se opotřebujíce část kola a tou jsou pláště, samozřejmě v přímé závislosti na terénu, kde jezdíte. Ze všeho nejprve je důležité zkontrolovat správně nahuštěnou duši, popřípadě ji dofouknout a ujistit se že nikde neuchází. Pokud zjistíte, že duše uchází, nabízí se vám dvě možnosti, koupě nové duše nebo záplatovat starou duši v osobu případech budete muset demontovat plášť a vyjmout duši.
Nejprve vypusťte duši, pak pomocí montpáky jemně přetáhněte plášť přes ráfek. Plášť zkontrolujte z vnitřní strany, zdali v něm není nečistota nebo zdali není proražený nebo jinak zdeformovaný.
Pokud je vše v pořádku lehce nafoukneme novou nebo opravenou duši, zkontrolujeme pásku, jenž se nachází mezi ráfkem a duší, zdali není poškozená a následně navlíkneme plášť. Náročnost samotné demontáže pláště, montáže pláště a duše není nijak náročné jen je potřeba dbát na použití vhodného nářadí, dodržet typ duše, pláště a rozměr ventilku a na závěr nafouknout na požadovaný tlak, který je uvedený ve specifikaci pláště popřípadě duše.
Nastavení a údržba odpružené vidlice
Nastavení a údržba odpružené vidlice, patří k těm jednoduchým. Odpružená vidlice je velmi choulostivá na nečistoty, zejména na pochromovaných kluzácích, ty je potřeba udržovat čisté a správně promazané k čemuž výborně poslouží silikonový olej. Pokud zjistíte, nefunkčnost vidlice je nutné servisovat jej přímo u prodejce. Správné nastavení odpružené vidlice záleží na terénu, kde jezdíte, nastavitelnost odpružené vidlice spočívá v tlaku, který se upravuje pomocí ventilků nebo závitů na vidlici. Při nastavovaní tlaku nebo závitů ve vidlicích, vždy vycházejte z manuálu ke konkrétní vidlici.
Kontrola stavu brzd
Na závěr se podíváme na seřízení a kontrolu brzd. Brzdy zkontrolujeme pomocí brzdové páky na řídítkách.
Obecné pravidlo říká že, „brzda by měla brzdit již od poloviny stlačené brzdové páky“.
Brzdy na kolo existují ve dvou typech, kotoučové a mechanické.
Mechanické brzdy jsou na údržbu jednodušší, u těchto brzd kontrolujeme, velikost brzdících špalků, čistotu ráfku a celistvost lanka. Nastavení mechanických brzd spočívá v utahování či povolování lanka, k tomuto účelu slouží dutá závitová tyč, která je součástí brzdových pák na řídítkách.
Koučové brzdy jsou o poznání složitější avšak účinnější. U koučových brzd kontrolujeme hlavně čistotu kotouče a opotřebení brzdových destiček. Pro veškeré další seřízení a nastavení je nutné navštívit servis, neboť kotoučové brzdy mohou být pneumatické nebo hydraulické v obou případech je nutné nastavit přesný tlak, jenž bude působit na třmeny a ty následně na brzdové destičky.
Výše uvedené je možné použít pro normální kolo i pro elektrokolo, u toho nás naví musí zajímat baterie.
Péče o baterii
Baterie je pro elektrokolo základ, je to jeho srdce. Proto dbejte na správné dobíjení baterie dle návodu k elektrokolu.
Správné dobíjení baterie vám ušetří nákup nové baterie.
Zde jsou naše tipy pro údržbu baterie:
Nezapomeňte, že baterie se i při nepoužívání elektrokola musí minimálně 1x za měsíc opět dobít. V opačném případě dochází k jejímu samovolnému přirozenému vybíjení a baterie může být nenávratně poškozena.
Přes zimu, kdy nejezdíte nebo v průběhu roku , když víte, že elektrokolo nebudete používat delší dobu, baterii vždy z elektrokola vyjměte. Ale neskladujte baterii v úplně vybitém stavu.
Poškození baterie elektrokola může způsobit buď její úplnou nefunkčnost nebo kratší dojezd.
Nyní byste již měli být připraveni na první jarní vyjížďku na správně nastaveném a zkontrolovaném kole, na kterém bude jízda bezpečná. Základní kontrolu kola provádějtě před každou jízdou.
Na co nezapomenout před jízdou
Před každou jízdou si vždy zkontrolujte:
- Kontrola stavu baterie a správné funkce elektropohonu.
- Kontrola nahuštění pneumatik a stavu kol
- Kontrola funkčnosti a seřízení brzd
- Kontrola dotažení rychloupínacích šroubů
- Kontrola dotažení paprsků, řídítek, hlavy řízení, středu šlapadel a klik
Myslete na svou bezpečnost, při jízdě vždy používejte cyklopřilbu.